Starosta tczewski Mirosław Augustyn powiedział nam, że cały czas trwają rozmowy, które są kluczowe dla losu tej inwestycji.
Pod koniec maja 2024 r. odbyło się w Gdańsku spotkanie w sprawie Mostu Tczewskiego z udziałem m.in. pomorskiego konserwatora zabytków, starosty tczewskiego, prezydenta Tczewa i społeczników. Mają być kolejne, m.in. z udziałem wojewody pomorskiej.
Most Tczewski. Trwają konsultacje z parlamentarzystami
Starosta tczewski Mirosław Augustyn powiedział nam, że teraz najważniejsze są konsultacje z parlamentarzystami, które mają doprowadzić do wpisania inwestycji do budżetu centralnego państwa, a więc w zasadzie i przejęcia przeprawy przez Skarb Państwa (teraz most jest własnością powiatu tczewskiego). Starosta tczewski ma nadzieję, że sprawy uda się dopiąć końca 2024 r.
Most Tczewski. Niezrozumiałe decyzje konserwatora zabytków
- Dalsze finansowanie wstrzymanej przez poprzedniego konserwatora zabytków (w 2019 roku - dop. redakcji) odbudowy zabytkowego Mostu Tczewskiego powinno odbywać się w 100 procentach z budżetu państwa. Myślę, że jesteśmy na dobrej drodze, aby wpisać inwestycję do budżetu centralnego. To jedna sprawa. Druga, to powrót do pozwolenia na budowę z 2017 roku bez późniejszych niezrozumiałych decyzji byłego konserwatora zabytków Igora Strzoka. Mam na myśli przede wszystkim zrezygnowanie z kosztownej ekspozycji na brzegu dużego fragmentu przęsła ESTB (jego długość to około 114 metrów - dop. redakcji). Reasumując, chodzi o "pierwotną" historyczną odbudowę mostu, dokończenie tego co zaczęliśmy. To m.in. odbudowanie filaru, ułożenie okładziny kamiennej na gotowy przyczółek i wykonanie jednego nowego przęsła oraz prace związane z Muzeum Mostów Tczewskich. Spojrzenie nowego konserwatora zabytków jest podobne do naszego. Jeśli w tym roku inwestycja zostanie wpisana do budżetu centralnego, to w ciągu trzech lat wszystko powinno być gotowe. I w końcu mieszkańcy będą mogli korzystać z tego mostu - mówił nam w maju 2024 r. starosta tczewski. I podtrzymuje te słowa teraz.
Zobacz także:
Dodajmy, że powiat tczewski ma promesę z Polskiego Ładu na odbudowę mostu w wysokości 65 mln zł. Termin jej wykorzystania przedłużono do końca 2024 roku.
Historia Mostu Tczewskiego
- Decyzję o budowie kolejowo-drogowego mostu na Wiśle w Tczewie ówczesne państwo pruskie podjęło w 1845 roku. Budowa Mostu Tczewskiego trwała siedem lat (1851-1857). Król Prus Fryderyk Wilhelm IV wmurował kamień węgielny w lipcu 1851 r. W ciągu roku wybudowano dwa mostowe przyczółki. W ciągu dwóch lat wykonano wszystkie filary. W 1855 roku rozpoczęto montaż przęseł kratownicowych Karla Lentzego. Przęsła miały po 130 metrów długości. Rok później zaczęto budować wieże na filarach.
- W 1857 roku most oficjalnie otwarto. Miał 837 metrów długości. Przez dwa lata był to najdłuższy most na świecie. W 1859 roku palmę pierwszeństwa przejął most Wiktorii w Kanadzie. W następnym roku dokończono m.in. budowę wież. Portale wjazdowe mają wieże w kształcie prostopadłościanu, pozostałe wieże są w kształcie walca. Most ma 6 przęseł, 2 portale wjazdowe i 5 par wież.
- W 1888 roku rozpoczęto budowę nowego dwutorowego mostu kolejowego, 40 metrów od pierwszego. Jego otwarcia dokonano w 1891 r. Miał długość 837 metrów, dwa portale wjazdowe, sześć przęseł soczewkowych (każde 129 metrów). Pierwszy most stał się tylko przeprawą drogową.
- W 1912 r. oba mosty wydłużono o prawie 250 metrów (w kierunku Lisewa).
- Po pierwszej wojnie światowej Tczew stał się miastem polskim. 1 września 1939 roku polscy żołnierze wysadzili mosty, aby nie przejęli ich Niemcy. W październiku 1939 roku Niemcy, po prowizorycznej odbudowie, najpierw przywracają ruch kolejowy, a następnie drogowy.
- Odbudowę mostu rozpoczęto zaraz po zakończeniu drugiej wojny światowej. Z pomocą przyszła m.in. Wielka Brytania przekazując cztery przęsła ESTB (każde 100 metrów długości). W końcu 1947 roku otwarto jednotorowy most kolejowy, a w połowie stycznia 1948 roku przywrócono ruch na moście drogowym. W latach 60. wymieniono część przęseł, wykonano jezdnię. W 1971 roku zapadła decyzja o dokończeniu odbudowy mostu kolejowego.
- W 2000 roku do rejestru zabytków wpisano trzy ocalałe XIX-wieczne przęsła oraz cztery wieże. W 2016 roku cały most staje się zabytkiem.
- W 2011 roku wstrzymano ruch drogowy na moście z powodu złego stanu przęseł. W 2012 roku rozpoczęto trwające kilka lat prace remontowe polegające m.in. na odrestaurowaniu wież, remoncie przęseł. Do tej pory na prace remontowe wydano około 70 milionów złotych.
- W 2019 roku przerwano prace.
Zobaczcie zdjęcia XIX-wiecznego Mostu Tczewskiego:
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Wyniki pierwszej tury wyborów we Francji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?