Na odcinku wymagającym stosunkowo najmniej prac, czyli od skrzyżowania z al. Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Legionów, położono już pierwsze warstwy asfaltu. Jezdnia uzyskała już swój niemal ostateczny kształt, a na jej krawędziach stoją już filary przeznaczone na ekrany dźwiękochłonne. Widać też już zaawansowanie prac nad budową wiaduktu, który będzie biegł nad skrzyżowaniem z ulicą Legionów. Powstaje też już podbudowa pod jezdnie na estakadzie na Rakowie. W innych miejscach toczą się liczne prace ziemne.
Zobacz te ZDJĘCIA
Drogowcy przeniosą się wkrótce w okolice rejonu ulicy Okrzei, gdzie już teraz prowadzone są zaawansowane roboty drogowe. Wkrótce w tym miejscu również zostaną wykonane krawężniki, a także ruszą pierwsze roboty bitumiczne. Tym samym zostanie wykonany ponad kilometrowy odcinek na jezdni w stronę Katowic.
Co jest jeszcze do zrobienia?
Wykonawca - konsorcjum firm: NDI S.A i NDI Sopot S.A - ma jeszcze sporo do zrobienia. - Z robót, które jeszcze przed nami, to na pewno dość trudna, inżynierska praca na dojazdach do wiaduktów. Tam mamy zaprojektowane mury oporowe z gruntu zbrojonego. Są to nasypy ograniczone pionowymi murami. Pod nimi będą zlokalizowane łącznice zjazdowe i wyjazdowe na trasę główną. W całej inwestycji najtrudniejsze są niezinwentaryzowane sieci. One blokują nam płynne realizowanie robót. Często wymuszają też zmiany projektowe. Prace typowo inżynierskie stale postępują, czy na obiektach mostowych, czy w zakresie robót drogowych - mówił kilkanaście dni temu Adam Owsiany, dyrektor kontraktu z NDI.
Kiedy trasa będzie przejezdna?
Zakończenie prac związanych z przebudową DK91 zaplanowano na koniec listopada 2023 roku. Wtedy też trasą powinny pojechać pierwsze samochody. Z kolei piesi z kładek, które będą przebiegać nad przebudowaną drogą, będą mogli korzystać prawdopodobnie w okolicach września.
Celem całej inwestycji związanej z dawną DK 1 (obecnie DK 91) jest m.in. poprawa płynności transportowej północ-południe w zakresie tranzytu, ruchu lokalnego, dostępności terenów inwestycyjnych i dostępności regionalnej, poprzez likwidację wąskich gardeł drogowych. Droga Krajowa nr 91 (w tym aleja Wojska Polskiego w Częstochowie), znajduje się w Korytarzu Sieci Podstawowej Bałtyk-Adriatyk.
Z szacunków wynika, że przebudowa pochłonie 359 mln zł. Inwestycja realizowana jest z dofinansowaniem ze środków UE. Dodatkowo ostatnio Częstochowa zdobyła blisko 7,2 mln euro w konkursie „Łącząc Europę” na europejskie projekty poprawiające możliwości transportowe i płynność ruchu. Dofinansowanie zwiększy więc udział funduszy unijnych w największej miejskiej inwestycji drogowej, związanej z dawną DK 1.
Sonda - Czy Polacy chcą amerykańskiej elektrowni atomowej w Polsce?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?